انواع خشکبار و خواص آن ها

انواع خشکبار و خواص آن ها

انواع خشکبار و خواص آن ها

  • مغز گردو

مغز گردو یکی از خشکبارهای پر مصرف در ایران است. این محصول را با نام مغز نیز می شناسند و بیشترین استفاده از این محصول برای صرف صبحانه است. مغز گردم به دلیل وجود امگا3 فراوان دارای خاصیت در بهبود عملکرد سلول های مغز است. این محصول شامل انواع پروتئین، ویتامین، فیبر، مواد معدنی و آنتی اکسیدان و غنی ترین منبع امگا 3 در میان دیگر خشکبار است. از این جهت به یکی از بهترین گزینه ها برای مصرف روزانه خشکبار تبدیل شده است.

برای فروش انواع آجیل به خصوص دانه هایی که حجم آن ها زیاد است استفاده از استند آجیل ضروری است. استندهایی که به صورت بهداشتی و استاندارد عرضه می شوند می توانند محصولات را در مدت زمان بیشتری نگهداری کنند.

استند فروشگاهی مغز گردو

گردو فواید زیادی دارد. کاهش HDL و LDL کلسترول خون، افزایش قابلیت ارتجاعی در رگ های بدن، کاهش بیماری های قلبی، افزایش قدرت ذهن، محافظت در برابر بیماری های قلبی، جلوگیری از ورم مفاصل، کاهش علائم بیماران تنفسی، کاهش بروز لکه های پوستی، افزایش ایمنی بدن، ضد سرطان، تنظیم فشار و قند خون، جلوگیری از آلزایمر و سنگ کیسه صفرا، حفاظت از استخوان ها و دیگر خواص برای مغز گردو تعریف شده است.

گردو به شکل های مختلفی در بازار به فروش می رسد. گردو به شکل نمک زده و یا شیرین و با پوست و بدون پوست عرضه می شود. گردوهایی که رنگ قهوه ای دارند و هم اندازه و سنگین است و نباید دچار فساد شده و مانده باشند. گردوی بدون پوست را بیشتر می شود نگهداری کرد. گردویی که پوست کنده باشد حتما باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. از مغز گردو در طبخ غذا، شیرینی ها و دسر و بستنی استفاده می کنند.

  • بادام درختی

بادام درختی یکی از قدیمی ترین خشکبارهایی است که خواص آن باعث مصرف روزانه خشکبار شده است. از بادام در گرفتن کره بادام، شیر بادام و لوسیون های آرایشی استفاده می شود. روغن بادام شیرین 55 درصد و بادام تلخ 45 درصد است. بادام تلخ به دلیل دارا بودن اسید سیانیدریک کمی تلخ است. چربی های موجود در بادام نه تنها باعث افزایش کلسترول خون نمی شود بلکه کلسترول های مضر در خون را نیز کاهش می دهد. استفاده ی مداوم از آجیل در طول روز خطر ابتلاء به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علت این خاصیت گردو وجود فیبر در آن است که باعث دفع کلسترول خون می شود. کربوهیدرات بادام بسیار پایین است ولی پروتئین، فیبر و چربی بالایی دارد. بیماران دیابتی از این محصول برای بهبود سطح قند خون استفاده می کنند. فشار خون بالا باعث بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، حمله ی قلبی و سکته می شود. منیزیم موجود در بادام باعث کنترل فشار خون می شود.

بادام درختی

بادام ها دو نوع تلخ و شیرین دارند. میوه درخت بادام سبز رنگ و سفت است و پیش از رسیدن به شکل نارس نیز مصرف می شود که به آن چغاله می گویند. بعد از رسیدن بادام پوست آن خشک و سفت می شود و می توان بادام را از پوسته جدا کرد. مصرف روزانه خشکبار بادام به شما عزیزان توصیه می شود.

  • مغز فندق

مغز فندق شیرین و سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر و چربی است. روغن فندق به دلیل خواص زیاد آن مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار زیادی از این مغز در استند حبوبات و در پشت ویترین مغازه های آجیل فروشی دیده می شود. مصرف 30 گرم فندق در روز باعث پیشگیری از بیماری ها می شود. ویتامین های موجود در فندق و فیبر بالای آن باعث ایجاد احساس سیری در بدن می شود. به دلیل کاهش فشار خون مصرف آن خطر مبتلا شدن به دیابت را کاهش می دهد. ویتامین ها برای سلامت مغز و خون رسانی به خصوص در کودکان بسیار مفید است.

70-60 درصد از فندق از روغن تشکیل شده است و روغن آن فواید زیادی برای بدن دارد. اسید اولئیک موجود در روغن باعث کاهش کلسترول موجود در خون می شود. کاهش بیماری های عروقی سیاهرگ و آپوپروتئین B را که برای بدن مضر است کاهش می دهد. لینولئیک اسید موجود در روغن فندق نقش مهمی در رشد و سلامتی اندام دارد. روغن فندق برای رفع ریزش و رشد مجدد مو مفید است.

  • مغز پسته

مصرف روزانه خشکبار پسته به دلیل داشتن مواد مغذی، بسیار مورد استفاده ی ایرانی ها قرار می گیرد. این آجیل برابر با پرتغال پتاسیم دارد. کرمان و رفسنجان مرکز اصلی تولید پسته است. پسته های معروف در ایران به فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری معروف است. پسته برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی و تنظیم ضربان قلب نقش به سزایی دارد. برای مبتلایان به کم خونی خوردن پسته بسیار توصیه می شود زیرا مغز پسته خون ساز است. مصرف این آجیل علاوه بر تقویت نیروی جنسی، به تقویت مغز، آرامش قلب، تقویت معده و درمان اسهال نیز کمک می کند.

از روغن پسته به عنوان یک چاشنی و طعم دهنده استفاده می شود. برای نگهداری این روغن نیاز به مواد افزودنی نیست. ظاهر این روغن شفاف است ولی به دلیل تندی که دارد استفاده ی مقدار زیادی از آن ممکن نیست. پسته مقدار زیادی آهن، مس، روی، منیزیم و فسفر دارد. این آجیل باعث کاهش وزن و تری گلیسرید می شود. مصرف روزانه در حدود 50 گرم از این آجیل برای حفظ سلامتی مفید است. پوست سبز پسته نیز خواص زیادی دارد. التیام زخم، رفع بوی بد دهان، استحکام لثه، رفع اسهال و سکسکه از جمله خواص پوست سبز پسته است. برای نگهداری این نوع خشکبار می توانید از استند استفاده کنید.

استند پسته

  • بادام هندی

بادام هندی مغزی است که در سال های اخیر مورد توجه ایرانی ها قرار گرفته است. این بادام در جام آجیل موجود در مهمانی ها و ویترین مغازه ها به عضوی ثابت تبدیل شده است و برای طبخ غذا، دسر و شیرینی نیز از آن استفاده می شود. درخت بادام هندی برزیلی است و در مناطق گرمسیری این کشور کشت می شود. بادام هندی را برای رفع مضرات آن در زردچوبه قرار می دهند تا برای مدتی بماند. این دانه مواد مغذی زیادی دارد. بادام هندی برای سلامت استخوان ها، تقویت قوای جنسی، تقویت سیستم ایمنی و مغز بسیار مفید است.

مصرف روزانه خشکبار بادام هندی پروتئین، به دلیل چربی های سالم و مواد معدنی که دارد، بسیار پراستفاده می باشد. مصرف مداوم این مغز در طول روز باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی می شود. بادام هندی سرشار از فیبر است و باعث کاهش چربی های زائد می شود به همین دلیل برای بدنسازان یکی از دانه های بسیار محبوب است. ایجاد حس سیری باعث می شود با خوردن این دانه نیاز به پرخوری رفع شود. آنتی اکسیدان های موجود در بادام هندی روند پیری و چین و چروک صورت را کاهش می دهد. بیماری هایی مانند افسردگی، بیش فعالی و عدم تعادل روحی با بادام هندی قابل درمان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *