آجیل خام و یا بو داده، کدام بهتر است؟

آجیل خام و یا بو داده، کدام بهتر است

افرادی که از مصرف کنندگان مستمرآجیل می باشند همیشه یک دغدغه ی ذهنی درباره ی خرید آجیل دارند که آیا خرید آجیل خام بهتر است یا آجیل بوداده؟ در گذشته آجیل ها در تنوع بالایی و بصورت خام مورد مصرف قرار می گرفتند اما با گذشت زمان با ورود طعم دهنده ها و چاشنی های جدید از جمله نمک و شکر به بخش تهیه آجیل یا بهتر بگوییم صنعت آجیل و خشکبار، آجیل های متنوعی با طعم های شور و شیرین و یا حتی ترش در بازار موجود و عرضه می شود. وجود این تنوع طعم در آجیل باعث شد تا مشتریان برای تجربه ی مزه های جدید به آجیل های طعم دار و بوداده جذب شوند. با اینحال درست است این آجیل ها زیان چندانی ندارند اما پزشکان به افراد توصیه می کنند حتی المقدور از آجیل های خام و بدون نمک و شکر استفاده کنند. الینا استند سازنده ی استندهای مخصوص از جمله انواع استند آجیل، استند حبوبات و دیگر خشکبار در این مقاله سعی دارد تا درباره مصرف آجیل بوداده و خام اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد پس تا پایان مطالب با ما همراه شوید.

آشنایی با آجیل بو داده و طرز تهیه آن

هدف از بو دادن آجیل ها اغلب برای بهتر شدن طعم و مزه و عطر و ایجاد بافت ترد در آن می باشد. آجیل ها با استفاده از روش پخت و پز و با استفاده از حرارت خشک، بو داده می شوند. در این بین بعضی از مغزیجات و آجیل ها بدون پوست بوداده و برشته می شوند اما مغزیجاتی همچون پسته، اغلب با پوست تفت و بو داده می شوند. بطور کلی برای بو دادن آجیل از دو روش استفاده می کنند که در روش اول بدون نیاز به روغن آجیل خام بو داده می شود بدین صورت که با قرار دادن آجیل ها در درون سینی فر ، آنها را بو می دهند یا با استفاده از یک ظرف مخصوص مانند تابه و یا قابلمه، عمل بو دادن آجیل را انجام می دهند.

آجیل خام و یا بو داده، کدام بهتر است؟

در این روش هیچ مقدار روغنی به آجیل ها اضافه نمی شود و آجیل ها کاملا بدون روغن بو داده می شوند همچنین افراد در این روش تمایل دارندتا آجیل ها بدون نمک باشد اما خب بنا به ذائقه های مختلف، بعضی افراد در این روش برای داشتن آجیل شور مزه به هنگام بو دادن به آن آب و نمک اضافه می کنند. در روش دوم آجیل های خام با استفاده از روغن بو داده می شوند بدین صورت که ابتدا در درون یک ظرف مخصوص همچون قابلمه و تابه مقداری روغن ریخته می شود سپس آجیل های خام به همراه نمک به آن اضافه می شوند و مغز ها را تا آنجایی که کاملا بو داده شوند و خامی آنها کاملا گرفته شوند، تفت می دهند. در این روش میتوان با استفاده از فر و مایکروفر آجیل ها را بو داد. برای نگهداری آجیل ها بهترین روش استفاده از استند همانند استند خشکبار می باشد تا آجیل ها کمتر در معرض آلودگی قرار بگیرند.

مضرات آجیل بو داده

اغلب افراد براین اعتقادند که عملکرد سیستم هضم و گوارش انسان در خصوص مصرف آجیل خام کمی دشوار می باشد بنابراین ترجیح می دهند با بو دادن آجیل، آن را بصورت ترد استفاده کنند. گرچه بو دادن آجیل و مغزیجات بطور کامل مضر و سمی نمی باشد اما مضراتی نیز به همراه دارد که باید از ان مطلع شد. این مضرات عبارتند از:

بوجود آوردن مواد شیمیایی مضر

طعم و مزه و بوی آجیل هایی که بو داده می شوند بر اثر واکنش های شیمیایی آن ها در برابر حرارت می باشد. این واکنش با نام میلارد شناخته می شود. واکنشی که بین اسیدآمینه آسپارازین و قند طبیعی  موجود در آجیل وجود دارد، ایجاد می شود. هنگامی که آجیل ها با دمای بیش از 130 درجه سانتی گراد گرم می شوند و رنگ آنها به قهوه ای متمایل می شوند، واکنش میلارد ایجاد می شود. ماده ی مضری بنام آکریل آمید ممکن است از واکنش میلارد بوجود بیاید که در طولانی مدت در بدن موجب سرطان می شود چرا که تحقیقات بر روی بدن حیوانات نشان داد، وجود آکریل آمید در بدن آن ها، سبب ایجاد سرطان شده است. میزان وجود آکریل آمید در آجیل ها به میزان حرارت و دمایی که برای بو دادن آنها استفاده می شودطعم، عطر و بوی آجیل‌های بوداده به دلیل واکنش‌های شیمیایی آن‌ها در برابر حرارت به وجود می‌ آید. این واکنش به‌ عنوان واکنش میلارد شناخته می‌شود. این واکنش بین اسید آمینه آسپاراژین و قند طبیعی موجود در آجیل به وجود می‌ آید. واکنش میلارد زمانی رخ می‌دهد که آجیل‌ ها با دمای بیشتر از ۱۳۰ درجه سانتی‌ گراد گرم شده و رنگ آن‌ ها قهوه‌ای می‌شود. بستگی دارد.

از دست دادن نیمی از مواد مغذی در آجیل

آجیل ها از مواد مغذی و ویتامین هایی از جمله ویتامین E و منیزیم و فسفر، سرشار می باشند. وجود آنتی اکسیدان در آجیل نیز از مغذی بودن آن خبر می دهد چرا که آنتی اکسیدان ها برای بدن بسیار پرفایده می باشند. این مواد مغذی نسبت به حرارت و دما بسیار حساس می باشند بنابراین در طول فرآیند بو دادن و حرارت دهی میزان قابل توجهی از این مواد مغذی از بین می رود و آنتی اکسیدان ها نیز کاهش پیدا می کنند.

حاوی کالری و چربی بالا

تغییر در ساختار و ترکیبات شیمیایی آجیل بو داده و خام، از علت های تفاوت در این دو می باشد. از نظر میزان وجود چربی و پروتئین و کربوهیدرات در نوع بو داده و خام هردو یکسان می باشند، ناگفته نماند این یکسانی در مواد مغذی درصورت اینکه آجیل ها بدون روغن بو داده شده اند صدق می کند. اگر آجیل ها در روغن تفت داده شوند مقدار چربی آنها بیشتر می باشد.

مضرات آجیل خام

درست است که آجیل خام خطر و ضرر کمتری نسبت به آجیل بو داده دارد اما این آجیل هم در شرایط خاص دچار مشکل و ضرر می باشد. وجود قارچ و باکتری در این آجیل ها سبب ایجاد بیماری می شوند. از جمله باکتری های موجود در آجیل خام میتوان به سالمونلا و اشریسیا اشاره نمود که در بین آجیل دیده می شود. با بو دادن آجیل در صورت وجود این باکتری ها سب از بین رفتنشان می شود.

پایان

حال که هر دو آجیل را باهم بررسی نمودیم امید است به نتیجه ی مثبتی درباره ی مصرف آجیل رسیده باشید و با اطمینان از سلامت این مواد مغذی آنها را تهیه و مصرف نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *