آشنایی با فواید خیساندن حبوبات

خیساندن حبوبات از گذشته توسط جمعیت های بومی در سراسر جهان بوده است. اجداد ما ممکن است دلایل بیوشیمیایی مفید بودن آن را نمی دانستند، اما برای جلوگیری از کمبود و بهبود هضم این غذاها، به خیس خوردن دانه ها، حبوبات و غلات خود ادامه دادند. برخی از حبوبات مانند عدس را قبل از پخت نباید خیساند به این دلیل که در هنگام پخت بافت آنها آسیب می بیند و شکل خود را از دست می دهند. در این مقاله مخاطبانمان را با نحوه خیساندن حبوبات و فواید این کار آشنا می کنیم.

حبوبات منبع عالی تغذیه

 این خشکبارها از بهترین منابع آهن برای وگان ها هستند. حبوبات دارای پروتئین زیاد و اسید آمینه عالی می باشند، اما حاوی مقدار زیادی مواد ضد مغذی به همراه سایر مواد نامطلوب هستند. یکی از راه‌های کاهش این جنبه‌های منفی، خیس کردن آن‌ها قبل از پختن است. (خیساندن حبوبات برای نرم شدن آن‌ها است.)

  • شما می توانید برای نظم دادن به آشپزخانه و کابینت خود از استند حبوبات استفاده کنید تا دسترسی راحت تر به آن ها داشته باشید.

فواید خیساندن حبوبات

خیساندن مرحله ای است که قبل از پختن حبوبات و غلات انجام می شود، خیساندن حبوبات فواید زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. مراحل اولیه عبارتند از:

 1) قرار دادن مواد غذایی مانند حبوبات در یک کاسه یا ظرف بزرگ

2) پوشاندن آنها با آب

 3) گذاشتن آنها برای چند ساعت خیس خوردن.

چند فایده اصلی در خیساندن حبوبات وجود دارد که به نفع شما خواهد بود:

1 – خیساندن نفخ و گاز را کاهش می دهد.

2 – سطح اسید فیتیک را کاهش می دهد و جذب مواد معدنی را بهبود می بخشد.

3 – آلاینده ها را حذف می کنید بسته به جایی که حبوبات خود را تهیه می کنید.

4 – خیساندن زمان پخت را تسریع می کند اگر به طور مرتب حبوبات خود را خیس کنید.

1 – خیساندن نفخ و گاز را کاهش می دهد

یکی از دلایل اصلی که حبوبات معمولاً باعث ایجاد گاز و نفخ می شود این است که حاوی مقدار زیادی الیگوساکارید در پوشش بیرونی است. خیساندن الیگوساکاریدها را به شدت کاهش می دهد، به شرطی که آب آن ها را چند بار عوض کنید.

الیگوساکاریدها مولکول های کربوهیدرات پیچیده ای هستند که هضم آنها دشوار است. آنها از معده و روده کوچک عبور می کنند، هنوز به طور کامل هضم نشده اند که باعث می شود روده بزرگ شما تجزیه شود. این فرآیند گاز روده ای تولید می کند که در صورت وجود مقادیر زیاد باعث نفخ و مشکلات کلی معده می شود.

خیساندن حبوبات در آب برای مدت طولانی باعث شکسته شدن غشای خارجی آنها می شود که باعث آزاد شدن الیگوساکاریدها در آب خواهند شد به همین دلیل باید چند بار شسته شوند.

 2 – سطح اسید فیتیک را کاهش می دهد و جذب مواد معدنی را بهبود می بخشد.

  • حبوبات حاوی مقدار زیادی مواد ضد مغذی هستند، که اکثر آن ها در حجم کم مفید می باشند در صورت زیاده روی مشکل ساز خواهند بود و در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کنند.
  • حبوبات از جمله لوبیا دارای مقدار زیادی اسید فیتیک، تانن و لکتین هستند.
  • ثابت شده است که اسید فیتیک یک عامل ضد سرطان است، اما در حجم بالا، جذب کلسیم، آهن و روی را مختل می کند.
  • اگر مقدار زیادی از حبوبات می خورید، احتمالاً بیش از اندازه کافی از این مواد ضد مغذی مصرف می کنید، بنابراین بهتر است در تعادل برقرار کنید.
  • این روش به ویژه برای گیاهخواران مهم است، که عموماً بیشتر از افرادی که از رژیم های دیگر پیروی می کنند، حبوبات می خورند.

3 – آلاینده ها را حذف می کنید.

  • این احتمال وجود دارد که مانند هر سبزی دیگر آنقدرها هم تمیز نباشند. ممکن است کثیفی، حشرات یا سایر مواد زائد را در حبوبات خود پیدا کنید، به خصوص اگر به صورت عمده خرید کنید.
  • وقتی حبوبات را خیس می‌کنید، این فرصت را می‌ دهد که زباله ها ازحبوبات جدا شوند و اغلب به بالای ظرف شناور شوند.فرآیند خیساندن همچنین تضمین می کند که حبوبات خود را چندین بار قبل از پختن بشویید، که احتمال پیدا کردن مواد زائد ناخواسته در غذا را افزایش می دهد.

 4 – خیساندن زمان پخت را تسریع می کند اگر به طور مرتب حبوبات خود را خیس کنید.

   خیساندن حبوبات بافت را بهبود می بخشد و زمان پخت را کاهش می دهد. برای این کار زمان بیشتری را برای برنامه ریزی از قبل صرف خواهید کرد اگر از قبل برنام ریزی نکره اید، از روش خیساندن سریع استفاده کنید. از آنجایی که خیساندن به مدت طولانی غشاهای بیرونی حبوبات را از بین می‌برد، معمولاً سریع ‌تر از زمانی که می‌خواهید آنها را مستقیماً از فرم های خام و فرآوری نشده‌ شان بپزید، پخته می‌شوند. پیشنهاد می شود، حبوبات، دانه ها و غلات را قبل از پختن برای چند ساعت خیس کنید، اما اگر فرصت ندارید، خیساندن برای چند دقیقه بهتر از خیس نکردن آن ها است.

  • نکته پایانی در مورد خیساندن حبوبات هرگز اجباری نیست، اما همیشه باید آنها را حداقل برای چند ساعت خیس کنید.فقط مراقب باشید که برای مدت طولانی خیس نشوید، در غیر این صورت ممکن است در نهایت با تشکیل جوانه زدن مواجه شوید. ممکن است کمی گاز دریافت کنید یا کاملاً غذای کافی نداشته باشید، اما حبوبات پخته شده هنوز هم بسیار سالم هستند.برخی از خیساندن فواید زیادی به دست می آورند، در حالی که برخی دیگر فقط متوجه تفاوت کوچکی می شوند. آزمایش کنید و بفهمید که آیا خیساندن روش درستی برای پختن حبوبات برای شما است.

برای نگهداری بهتر خشکبار از جمله: جبوبات، غلات، آجیل، دانه ها و … از استند آجیل استفاده کنید. با اینکه نمی توان آجیل ها در هر فصلی به صورت تازه تهیه کرد، این ظروف گزینه مناسبی می باشند تا شما بتوانید با نگهداری از خشکبار خود در هر زمان از آنها استفاده کنید، همچنین یک نظم دهنده شیک و عالی برای فضای آشپزخانه و کابینت شما می باشند. برای خرید محصولاتی از قبیل: استند حبوبات ، استند خشکبار، استند آجیل و … با مشاورین ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

فواید سلامتی مصرف دانه ها، حبوبات و غلات بسیار زیاد است. با خیس کردن آن ها قبل از تهیه یا خوردن، می توان خواص ضد تغذیه ای آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. متون زیادی فواید مختلف خیساندن را نشان داده اند، از جمله افزایش در دسترس بودن مواد مغذی و قابلیت هضم کلی، و همچنین زمان پخت سریعتر میشود. خیساندن بین 2 تا 8 ساعت توصیه می شود، اما حتی چند دقیقه بهتر از هیچ است. دور ریختن آب خیساندن و پر کردن مجدد با آب شیرین یک یا دو بار در طول دوره به کاهش گاز و نفخ ناشی از خوردن این غذاها کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *