فواید خوردن حبوبات برای بدن

مقدمه

حبوبات جزو گیاهان پروتئینی به شمار می ‌آیند، که دارای مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم، پروتئین و مواد معدنی از جمله: کلسیم، آهن و غیره می‌ باشند علاوه بر آن مقدار چربی موجود در آن ها بسیار کم است. حبوبات در انواع مختلفی مثل: نخود، عدس، باقالی، سویا، لوبیا و غیره در بازار دیده می‌ شوند و به دلیل جذب آب زیاد به هنگام پخته شدن نسبت به حالت خام خود کالری کم تری دارند.

 بنابراین وجود این نوع مواد غذایی در رژیم روزانه شما می‌ تواند به کاهش وزن کمک کند. قصد از نوشتن این مقاله، بررسی فواید مصرف حبوبات برای بدن می ‌باشند. نکته ‌ای که بعد از خریداری حبوبات باید رعایت کنید، نوع نگه داری آن ها می باشد.

شرکت الینا استند تجربه زیادی در زمینه تولید تجهیزات فروشگاهی مثل: استند حبوبات و استند آجیل دارد که این محصولات را می ‌توانید با قیمت پایین و کیفیت بالا از آن جا خریداری کنید و از آن ها به عنوان مکانی مناسب برای نگه داری حبوباتتان استفاده نمایید، تا از حشره زدن و فاسد شدن آن ها جلوگیری کنید.

آشنایی با فواید حبوبات برای بدن:

حبوبات به دلیل داشتن پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی می ‌توانند اثرات مثبتی بر روی سیستم های مختلف بدن بگذارند، که به چند مورد از آن ها در زیر اشاره خواهم کرد:

بهبود بخشیدن به فعالیت دستگاه گوارش:

همان گونه که اطلاع دارید، وجود فیبر در رژیم غذایی باعث هضم بهتر غذا و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم گوارش بدن می ‌گردد. بنابراین شما با خوردن حبوبات می ‌توانید فیبر مناسب بدن خود را تامین نمایید. علاوه بر آن اگر فیبر میزان کمی مصرف کنید امکان ابتلا شدنتان به مشکلات گوارشی مثل یبوست بیشتر خواهد شد.

تامین سلامت قلب:

از آن جایی که حبوبات مقدار بسیار کمی چربی در خود دارند، مصرف روزانه آن ها می ‌تواند به پایین آمدن میزان کلسترول بد بدن یا ال دی ال کمک کنند. که این باعث کاهش فشار خون و در نتیجه رفع چربی ‌های موجود در دیواره عروق می ‌شود، و می ‌تواند شما را از ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی محافظت کند.

فراهم کردن پروتئین مورد نیاز بدن:

بدن شما برای این که انرژی کافی برای انجام فعالیت ‌های روزانه را داشته باشد، به پروتئین نیاز دارد. بنابراین اگر حبوبات را در رژیم غذایی خود قرار دهید، می‌ توانید پروتئین مورد نیاز برای بدن خود را فراهم کنید.

 علاوه بر آن اگر بدن شما به میزان کافی پروتئین دریافت نکند، شما با مشکلاتی مثل: ریزش مو، متورم شدن دست‌ ها و خشکی پوست مواجه خواهید شد. از دیگر فواید پروتئین ‌های گیاهی موجود در حبوبات کمک به عضله سازی بدن را می ‌توان نام برد.

کاهش وزن:

مصرف غذاهای چرب و تحرک نداشتن دو عامل اصلی چاقی در افراد شناخته شده اند. چاقی می ‌تواند با خود مشکلاتی مثل: بیماری ‌های قلبی-عروقی و فشار خون را به همراه داشته باشد.

بنابراین قرار دادن حبوبات در رژیم غذایی خود می ‌تواند به جلوگیری از بالا رفتن وزنتان کمک کند، چرا که حبوبات دارای فیبر هستند و این فیبرها به دلیل ویژگی ‌های خاصی که دارند، باعث احساس سیری طولانی مدت در شما می ‌شوند. در نتیجه شما با خوردن حبوبات در طول روز دیگر پرخوری نخواهید کرد.

تنظیم قند خون:

معده انسان توانایی تجزیه ی فیبر موجود در حبوبات را ندارد. این مسئله باعث شده که هیچ کالریی هنگام خوردن حبوبات آزاد نگردد، و در نتیجه سطح قند خون نیز تغییری پیدا نکند. بنابراین به افراد دیابتی پیشنهاد می شود که حتما مصرف حبوبات را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

آنتی اکسیدانی که در حبوبات وجود دارد، می ‌تواند با میکروب ‌ها و رادیکال‌ های آزاد موجود در بدن مبارزه کند، و در نتیجه به سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید.

تامین آهن مورد نیاز برای بدن:

اگر فرد کم خونی هستید، از طریق مصرف حبوبات می‌ توانید آهن مورد نیاز بدن خود را فراهم کنید. چرا که آهن اکسیژن کافی برای سلول ‌های بدن را تامین می ‌کند، و باعث می ‌شود که شما در طول روز با انرژی بالا فعالیت‌ های خود را انجام دهید.

 علاوه بر آن اسید فولیک یا فولاتی که در حبوبات وجود دارد، برای مادران باردار مفید بوده و از طریق بالا بردن میزان ویتامین‌ ها و گلبول ‌های قرمز خون، رشد جنین را بیشتر می کنند. اما هنگام مصرف آن ها نباید زیاده روی کرد.

کمک به حفظ سلامتی کودکان:

امروزه مشکل چاقی در کودکان به یک مسئله نگران کننده تبدیل شده است. بنابراین علاوه بر سبزیجات و میوه جات مصرف حبوبات نیز به آن ها توصیه می شود.

حبوبات می‌ توانند از بالا رفتن وزن کودکان شما جلوگیری کنند، و به خاطر فیبر زیادی که دارند میل به غذا خوردن در آن ها را کاهش دهند.  علاوه بر آن مصرف حبوبات باعث احساس سیری در طول روز برای کودکان می شوند.

کمک به پاکسازی معده:

مصرف حبوبات به ویژه لوبیا باعث می شوند که سم های موجود در سیستم گوارشی بدن دفع شوند، و در نتیجه مانع از ابتلا شدن به سرطان ‌های گوارشی مانند: کنسر روده و معده می‌ شوند.

نتیجه ‌گیری:

در این مقاله برای شما از فواید و اثرات مثبتی که حبوبات بر روی بدن شما می ‌گذارند، صحبت کردم. همان طور که در بالا اشاره کردم، با توجه به این که حبوبات دارای پروتئین‌ ها و فیبرهای زیادی هستند، مصرف آن ها می‌ تواند به کاهش وزن و جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌ های قلبی-عروقی و گوارشی کمک فراوانی کنند.

 اما قبل از مصرف آن ها برای جلوگیری از ایجاد نفخ در معده باید از یک شب قبل آن ها را در یک ظرف آب قرار دهید، تا خوب خیس بخورند. دقت کنید که نفخ دار بودن حبوبات نباید باعث شود که شما از مصرف آن ها در رژیم غذاییتان پشیمان شوید.

چنان چه مبتلا به بیماری ‌های گوارشی هستید، به وسیله ی یک دستمال بعد از خیساندن حبوبات به جداسازی پوست آن ها بپردازید، تا با مصرف آن ها در غذا کم تر دچار نفخ و ورم معده شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *