انواع حبوبات و خواص آنها

انواع حبوبات و خواص آنها

انواع حبوبات و خواص آنها

امروزه از حبوبات در سراسر جهان استفاده می شود، حبوبات منبع غنی از فیبر و ویتامین B هستند. از طرف دیگر آنها جایگزین خوبی برای گوشت به عنوان منبع پروتئین گیاهی هستند. مزایای حبوبات شامل کاهش کلسترول، کاهش سطح قند خون و افزایش باکتری های سالم روده است. برای اینکه حبوبات خواص خود را حفظ کند باید به خوبی از آن ها نگهداری کنید، یکی از روش های نگهداری صحیح از حبوبات استفاده از استند حبوبات و استند خشکبار است. در این مقاله به انواع حبوبات و خواص آنها اشاره می کنیم.

خواص نخود

نخود منبع عالی برای پروتئین و فیبر است. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که لوبیا و حبوباتی مانند نخود می توانند به کاهش وزن، عوامل خطر بیماری های قلبی و حتی احتمال ابتلا به سرطان کمک کنند. نخود در مقایسه با سایر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا در کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین، بسیار مفید است. خوردن نخود نیز ممکن است سطح کلسترول خون را بهبود بخشد. رژیم های حاوی نخود ممکن است به بهبود عملکرد روده و کاهش تعداد باکتری های بد در روده کمک کند.

خواص عدس

عدس منبع عالی پروتئین گیاهی است و می تواند افزودنی های خوبی برای سوپ ها و خورش ها باشند. همچنین عدس مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که عدس با بهبود عملکرد روده و کاهش سرعت تخلیه معده، برای سلامت روده مفید است، در نتیجه می تواند به هضم غذا و جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند.

انواع حبوبات و خواص آنها

خواص نخود فرنگی

مانند بسیاری دیگر از حبوبات، نخود فرنگی منبع عالی فیبر و پروتئین است. تحقیقات زیادی نشان داده است که فیبر و پروتئین نخود فرنگی، می تواند به عنوان مکمل استفاده شود. استفاده از نخود فرنگی در رژیم غذایی خود می تواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد. از آنجا که فیبر باکتری های سالم در روده شما را تغذیه می کند، فیبر نخود فرنگی نیز ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به رشد باکتری های سالم در روده کمک کند. این باکتری ها اسیدهای چرب زنجیره ای کوتاه تولید می کنند، که به ارتقاء سلامت روده کمک می کند.

انواع حبوبات و خواص آنها

خواص لوبیا

یکی از متنوع ترین و پر مصرف ترین غذا ها در جهان، لوبیا است. آنها دارای خواص تغذیه ای بسیار خوبی هستند که مزایای سلامتی را به همراه دارند، همچنین برای گیاهخواران می توانند جایگزین مناسب برای پروتئین های گوشتی باشند. عصاره لوبیا سفید ممکن است به کاهش وزن بدن و توده چربی کمک کند. در ادامه به چند نمونه از فواید لوبیا اشاره می کنیم.

1-کلسترول را کاهش می دهند : محتوای بالای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی در لوبیا قرمز سطح کلسترول را در خون کاهش می دهد.

2-برای بیماران دیابتی مفید است : قند بدن را متعادل نگه می دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود.

3-حافظه را بهبود می بخشد : لوبیا قرمز غنی از ویتامین B1 است، همچنین آن ها برای کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر و زوال عقل مفید است.

4-انرژی را افزایش می دهد : منگنز موجود در لوبیا قرمز در انجام متابولیسم، که اساسا تجزیه مواد مغذی برای تولید انرژی برای بدن است، بسیار مهم است.

5-منبع بالای پروتئین است : لوبیا حاوی مقدار زیادی پروتئین است به حدی که می توانند جایگزین خوبی برای گوشت برای گیاه خواران باشند.

6-از فشار خون بالا جلوگیری می کند : لوبیا کلیه ی منابع خوب پتاسیم، منیزیم، فیبر محلول و پروتئین است که به کاهش فشار خون کمک می کنند.

خواص دانه های سویا

سویا به عنوان یک دانه روغنی حاوی چندین ماده مغذی مفید از جمله پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده است. سویای خشک حاوی 36٪ پروتئین، 19٪ روغن، 35٪ کربوهیدرات (17٪ فیبر رژیمی)، 5٪ مواد معدنی و چندین جز دیگر از جمله ویتامین ها است. پروتئین سویا ممکن است به کاهش تعدادی از عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله فشار خون و کلسترول خون کمک کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد که غذای سویا (شیر سویا) و پروتئین سویا می توانند خطرات ناشی از چندین سرطان مانند سرطان سینه را کاهش دهند. غذای سویا و پروتئین سویا حاوی ایزوفلاون ها باعث کاهش کلسترول خون بالا می شوند، در واقع مصرف پروتئین سویا میزان بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. از طرف دیگر غذای سویا و مصرف ایزوفلاون سویا باعث کاهش پوکی استخوان، بهبود سلامت استخوان ها و سایر مشکلات مربوط به سلامت استخوان می شود.

انواع حبوبات و خواص آنها

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *