چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه ماندگاری غلات خود را طولانی کنید؟  دانه ها چقدر می توانند دوام بیاورند؟ چگونه غلات را ذخیره کنیم؟

در این مقاله ، ما به روش های مختلف ذخیره انواع غلات در آشپزخانه شما می پردازیم.

بدون شک ، هر آشپزخانه حاوی انواع مختلف غلات است. اگرچه این مواد غذای بسیار فسادپذیر هستند ، اما اگر به طور دقیق و صحیح ذخیره شوند می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند. بنابراین ، صاحبان خانه باید روش های قابل اعتمادی برای ذخیره غلات خود انتخاب کنند. امروزه طیف گسترده ای از روش ها وجود دارد که صاحبان خانه می توانند از آنها برای ذخیره غلات استفاده کنند. اما ابتدا باید از تازه بودن دانه ها هنگام خرید اطمینان حاصل کنند. اگر غلات را به جای سوپرمارکت از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید ، به شما کمک می کند.

ذخیره غلات برای مبتدیان بسیار دشوار است. اکثر مردم نمی دانند چه نوع دانه هایی برای نگهداری طولانی مدت بهترین نوع و یا چگونه آنها را به درستی ذخیره می کنند.

شما قادر خواهید بود که غلات خود را در دراز مدت در خانه خود ذخیره کنید. برای کمک به ذخیره سازی طولانی مدت می توانید از مواد خشک کننده ژل سیلیکا ، کیسه های میلار ، سطل های غذایی ، جاذب اکسیژن و یا دستگاه های بسته کننده خلا استفاده کنید. همچنین ، ذخیره دانه ها در زیرزمین ، عدم اختلاط دانه ها ، تهیه کردن آرد دانه در خانه، استفاده از برچسب ها ، چرخاندن دانه ها و ذخیره دانه ها در ظرف مناسب دارای رطوبت و دما مناسب به ذخیره سازی طولانی مدت کمک می کند.

برای شروع ، در مورد عوامل محیطی تأثیر منفی بر غلات و کاهش ماندگاری بدانید. این شامل:

  1. رطوبت
  2. حرارت
  3. هوا
  4. آفت ها

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

غلات یک دارایی مهم است. نه تنها می توانید از آنها برای پخت و پز بلکه برای پرورش محصولات نیز استفاده کنید. اما بسیاری از مردم بر این باورند که خرید چند کیسه غلات و انداختن آنها در یک گاراژ و یا در گوشه زیرزمین ، ذخیره کافی برای غلات است. وقتی این کیسه هایی را که پس از گذشت دو سال به درستی ذخیره نشده اند ، باز کنید ، اکثر این دانه ها برای مصرف انسان مناسب نیستند. مطمئن شوید که غلات را مانند روش ذخیره انواع دیگر مواد غذایی در انبار ذخیره می کنید.

علاوه بر این ، برخی از غلات به رطوبت بالا ، نوسانات مداوم دما حساس هستند و بسیاری از قارچ ها ، انگلی ها و حشرات را که از غلات به عنوان غذا استفاده می کنند فراموش نمی کنند.

هنگامی که یک کیسه دانه در فریزر خود قرار می دهید ، آب موجود در آنها بلورهای یخ تشکیل می دهد. لحظه شکل گیری ، آنها قبلاً به دانه ها آسیب رسانده اند. در زمان های قطع برق الکتریکی ، دانه های موجود در فریزر شما می توانند به دلیل آسیب دیدن آب از یخ ذوب شده خیلی زود خراب شوند.

اشکال بزرگ دیگر در قرار دادن دانه ها در فریزر این است که مجبورید دانه ها را از فریزر خود کاملاً سریع بخورید. همچنین ، هنگامی که از فریزر خارج شدید ، بلورهای یخ شروع به ذوب شدن می کنند. این یک شرایط مناسب برای رشد قارچ و انگلی است. زمان کمتری طول می کشد تا دانه های یخ زده از بین بروند.

اگر در کیسه های بزرگ غلات را به مقدار زیاد خریداری می کنید ، ممکن است آلاینده های زیادی در آنها وجود داشته باشد. اینها می توانند شامل انواع دیگر دانه ها برای حشرات ، قارچ ها ، انگلی ها و حتی تخم های تخلیه نشده باشند. به همین دلیل ضروری است که دانه ها را به اندازه کافی ذخیره کنید ، صرف نظر از اینکه دانه های نرم یا سخت را ترجیح می دهید.

غلات همیشه می توانند در ظروف مجهز به درب محکم ذخیره شوند. به این ترتیب ، دانه برای مدت طولانی تازه می ماند. ظرف را همراه با دانه ها در یک مکان تاریک ، خنک و خشک نگه دارید. در نتیجه ، دانه عاری از هرگونه میکروارگانیسم خواهد بود. اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه خود را به شکلی مرتب کرده اید که امکان ذخیره مناسب دانه را فراهم کند.

اگر می خواهید غلات ماه ها دوام داشته باشند ، آنها را در یخچال نگه دارید. یخچال بهترین مکان برای نگهداری غلات پخته شده است. با این حال ، از یک ظرف محکم بسته شده استفاده کنید. به این ترتیب ، از دفع غلات و رطوبت از غذاهای دیگر جلوگیری می کنید. خوب ، مگر اینکه یخچال فقط برای ذخیره غلات باشد.

جهت اطلاع از قیمت خرید استند خشکبار کلیک کنید.

انواع مختلف غلات و روش های نگهداری آنها

به طور عمده 2 نوع دانه ، دانه های سخت و دانه های نرم وجود دارد.

دانه های سخت

به طور کلی ماندگاری دانه های سخت در مقایسه با انواع نرم بیشتر است. با این وجود ، می توانید با ذخیره کافی دانه های نرم و سخت ، ماندگاری بیشتری در آنها داشته باشید.

دانه های سخت پوسته بیرونی ضخیم تری دارند که به محافظت از بذر واقعی کمک می کند. به طور کلی ، غلات سخت بهترین نوع دانه برای ذخیره طولانی مدت هستند ، زیرا حساسیت چندانی ندارند. تا زمانی که آنها را در یک محیط خشک نگه دارید ، بذر رطوبت جو را جذب نمی کند و روند جوانه زنی را آغاز نمی کند.

پوسته سخت دانه های سخت به محافظت از آنها در برابر حشرات کمک می کند زیرا بسیاری از حشرات نمی توانند به پوسته ضخیم خارجی نفوذ کنند و بذر را بدست آورند.

علاوه بر این ، نگهداری دانه های سخت در فریزر در مقایسه با انواع نرم ، ایمن تر است زیرا تا زمانی که تازه نباشند و به اندازه کافی ذخیره نشده باشند ، آب کمی در آنها وجود دارد.

اما اگر انواع سخت آن تازه باشد ، یخ زدگی آنها ایمن نیست ، زیرا آب منجمد می تواند به بذر آسیب برساند. اطمینان حاصل کنید که دانه های سفت و سخت شما کاملاً خشک شده است تا حشرات و انگل های ساکن کیسه را از بین ببرد.

نمونه هایی از دانه های سخت عبارتند از:

  • گندم قرمز سخت
  • گندم نرم
  • تریتیکاله
  • ذرت
  • گندم کاموت
  • برنج سفید
  • ارزن
  • کتان
  • گندم سیاه
  • گندم دوروم

ماندگاری دانه های سخت می تواند 10 تا 12 سال باشد به شرطی که آنها را به خوبی حفظ کنید. همچنین اگر از روش ذخیره سازی صحیح استفاده کنید ، می توانید این دانه ها را تا سی سال یا بیشتر ذخیره کنید.

دانه های نرم

دانه های نرم پوسته بیرونی قوی برای محافظت از بذر واقعی ندارند. آنها بسیار حساس به آب و رطوبت بالا هستند.

این برای بسیاری از دانه ها طبیعی است ، زیرا بذرها در صورت توانایی جذب آب برای شروع روند ، می توانند جوانه بزنند. به همین دلیل است که دانه های نرم در صورت وجود رطوبت کافی از هوا جذب می شوند. به این ترتیب آنها جوانه زنی را شروع می کنند.

اگرچه این از نظر تکاملی بسیار خوب است ، اما شما می خواهید از جوانه زدن بذرها به هر دلیلی که زمان ذخیره سازی طولانی مدت است ، جلوگیری کنید.

با شروع جوانه زنی ، بذر به دلیل تشکیل گیاه تقریبا از بین می رود. این مرحله اولیه رشد گیاه حساس ترین مرحله است.

به طور کلی ، بسیاری از گاراژها و زیرزمین های مورد استفاده برای ذخیره سازی دانه دراز مدت دارای رطوبت کافی برای شروع روند جوانه زنی هستند. به همین دلیل ، گیاهان اغلب بیش از دو روز اول موفق نمی شوند.

اشکالات علاوه بر حساس بودن به رطوبت ، می توانند این دانه ها را بخورند زیرا دانه های سخت پوسته مانند ندارند.

جو دوسر به دلیل ماندگاری طولانی یکی از غلات ایده آلی است که می توانید آن را در طولانی مدت ذخیره کنید.

دانه های نرم دیگری که می توانند برای مدت زمان نسبتاً طولانی ذخیره شوند عبارتند از:

  • کینوا
  • جو دو سر
  • چاودار
  • جو
  • آمارانت

اگر اینها را به خوبی ذخیره کنید ، می توانند ماندگاری 8 ساله داشته باشند. وقتی غلات را با تکنیک های مناسب ذخیره می کنید ، می توانید ماندگاری آن را تا دو دهه بیشتر کنید.

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

گندم سیاه

پس از خرید گندم سیاه ، آن را در ظرفی کاملاً محکم قرار داده و در یخچال قرار دهید. ماندگاری گندم سیاه در شرایط گرم برای مدت طولانی دوام نمی آورد. ماندگاری آنها در یخچال حدود 60 روز یا بیشتر است.

بنابراین ، در تماس با رطوبت یا گرما ، گندم سیاه می تواند طعم یا بوی عجیبی ایجاد کند.

علاوه بر این ، هنگامی که گندم سیاه را در یخچال نگهداری می کنید ، اطمینان حاصل کنید که ظرف درب محکم دارد. در غیر این صورت ، می تواند طعم دهنده ها و رطوبت مواد غذایی دیگر را در یخچال جذب کند.

ذرت

صاحبان خانه باید ذرت را در قفسه های خشک و دارای ظروف نگهداری کنند. اطمینان حاصل کنید که محل ذخیره سازی ذرت عاری از رطوبت و نور است.

حتی در این صورت ، ذرت از ماندگاری بالایی برخوردار است. در صورت نگهداری صحیح ، ذرت می تواند بیش از یک سال دوام بیاورد.

ارزن

ظروف پلاستیکی و شیشه ای با سرب محکم برای نگهداری ارزن ایده آل است. ظروف باید درب محکم داشته باشند و در یخچال یا یخچال قرار بگیرند. همچنین می توانید ظروف همراه ارزن را روی قفسه ها و کابینت های خشک قرار دهید.

روشی که برای ذخیره هزاره روی قفسه های آشپزخانه یا کشوهای دارای ظروف کاملاً مهر و موم شده استفاده می شود ، دانه می تواند بیش از 60 روز طول بکشد. از طرف دیگر ، ارزن در یخچال قرار می گیرد و می تواند بیش از سه ماه بماند.

در نهایت ، هنگامی که دانه ها را در فریزر خود نگهداری می کنید ، می تواند به مدت شش ماه بماند. با این وجود ، وقتی ارزن به خوبی ذخیره نشود ، خیلی زود از بین می رود.

آمارانت

برای نگهداری دانه گل مینا از ظرف محکم در بسته استفاده کنید. ظرف را در مکانی خنک ، خشک و تاریک قرار دهید. در نتیجه ، این دانه می تواند برای مدت طولانی تری دوام بیاورد.

چندین مکان وجود دارد که هرگز نباید آنها را ذخیره کنید. آنها شامل اجاق گاز و ماشین ظرفشویی هستند. کوره ها می توانند آمارانت را گرم کرده و منجر به پوسیدگی سریع شوند. از طرف دیگر ، هنگامی که در نزدیکی ماشین ظرفشویی نگهداری می شود ، آمارانت می تواند رطوبت را جذب کرده و از بین برود.

در صورت نگهداری اشتباه ، دانه می تواند طعم و بوی عجیبی ایجاد کند.

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

جو

کارشناسان توصیه می کنند که باید جو را در ظروف درب دار محکم نگهداری کنید. ظروف می توانند دارای مواد شیشه ای یا پلاستیکی باشند. هر دو به خوبی برای دانه کار می کنند.

پس از آن ، ظرف را در یخچال یا فریزر قرار دهید. در نهایت ، بهترین کار این است که جو را در یک منطقه خنک و بدون رطوبت نگهداری کنید. بنابراین از نگهداری جو در کنار اجاق ها ، اجاق ها و سینک ظرفشویی ها اجتناب کنید.

در صورت نگهداری مناسب ، جو می تواند بیش از ده ماه دوام بیاورد. علاوه بر این ، در فصول آفتابی و گرم ، جو را در یخچال قرار دهید تا طول عمر آن افزایش یابد.

جو دوسر

یکی از محبوب ترین غلات در بین صاحبان خانه جو دوسر است. این دانه ها باید در ظروف با لیدهای محکم و محکم ذخیره شوند.

اطمینان حاصل کنید که آنها را در مکان های عاری از رطوبت و نور نگهداری می کنید. جو دوسر خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین ، اگر در جای مناسب نگه داشته شوند ، می توانند بیش از 12 ماه دوام بیاورند.

کینوا

ظروف شیشه ای یا پلاستیکی کاملاً مجهز ، مکان ایده آل برای نگهداری کینوا است. اطمینان حاصل کنید که کینوا در مکانهای عاری از نور و رطوبت ذخیره می شود. به محض انجام این کار ، دانه ها می توانند بیش از یک سال بمانند بدون اینکه سست شوند.

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

برنج

یکی از بهترین غلات برای ذخیره سازی فله برای مدت طولانی ، برنج است. به راحتی می توانید ماندگاری آن را به بیش از بیست و پنج سال افزایش دهید.

تقریباً همه خانوارها عاشق برنج هستند. بنابراین ، دانستن نحوه ذخیره صحیح دانه ضروری است. صاحبان خانه باید برنج را در ظروف درب دار محکم نگهداری کنند.

برنجی که هنوز پخته نشده است باید در کابینت های آشپزخانه یا قفسه ها نگهداری شود. این مکان ها باید عاری از رطوبت و نور خورشید باشند. در غیر این صورت ، برنج ممکن است زود پوسیده شود.

در سمت تلنگر ، برنج پخته شده را در فریزر نگه دارید. با این وجود ، برنج پخته شده حتی اگر در فریزر نگهداری شود ، دوام زیادی ندارد.

همچنین توجه داشته باشید که عمر برنج قهوه ای در مقایسه با برنج سفید کمتر است.

گندم

اگر در خانه گندم دارید ، آن را در ظروف درب دار محکم نگهداری کنید. همیشه گندم را از رطوبت و گرما دور نگه دارید.

علاوه بر این ، ظرف را با گندم در مکان های تاریک نگه دارید. بنابراین ، از نگهداری گندم روی میز آشپزخانه یا کنار اجاق برقی خودداری کنید.

طول عمر این دانه طولانی است و در صورت ذخیره مناسب می تواند بیش از یک سال دوام داشته باشد.

غلات کامل در مقابل غلات تصفیه شده

هنگام ذخیره غلات ، باید به یاد داشته باشید که عمر دانه های تصفیه شده در مقایسه با غلات کامل بیشتر است.

بنابراین ، در صورت خرید غلات کامل ، مقادیر زیادی را انتخاب نکنید. آنها می توانند به مرور زمان متشنج شوند. قبل از خرید غلات کامل را با دقت ارزیابی کنید. به این ترتیب می توانید آنها را در حالی که تازه هستید خریداری کنید.

از طرف دیگر ، شما همیشه می توانید مقادیر زیادی دانه تصفیه شده خریداری کنید زیرا آنها به سرعت از بین نمی روند.

ذخیره غلات سالم: ماندگاری آنها مانند کوینوا یا توت گندم بیشتر از آرد است. اگر دانه های دست نخورده را به خوبی در ظروف ضد هوای ذخیره کنید ، می توانند به مدت شش ماه باقی بمانند.

همچنین می توانند در قفسه کمد خشک و خنک فروشگاه تا 12 ماه یا بیشتر در فریزر یا یخچال ماندگاری بیشتری داشته باشند.

ذخیره سازی آرد

یک منطقه تاریک و خنک را پیدا کنید

ظرف آرد را هرگز روی پیشخوان آشپزخانه خود نگذارید. نور خورشید و گرما پیش از موعد آرد را خراب می کند. بلکه کابینتی تهیه کنید که دور از اجاق گاز و سایر نقاط گرم آشپزخانه باشد.

ساده ترین راه برای تازه نگه داشتن آرد و جلوگیری از ورود حشرات کوچک ، انتقال آرد از کیسه کاغذ به یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی ضد هوا است.

حشرات مانند مواد غذایی ، به ویژه مواد غذایی سالم از غلات کامل ، دوست دارند و اگر راهی برای ورود پیدا کنند ، به دنبال آن می روند.

هرگز با فروش وسوسه نشوید. سعی کنید فقط آردی را خریداری کنید که فکر می کنید طی دو هفته آینده استفاده خواهید کرد.

آرد رطوبت را به خود جلب می کند ، یعنی خیلی سریع بد می شود. اگر می توانید ، سطل های عمده را در فروشگاه محلی تهیه کنید تا آنچه را که نیاز دارید خریداری کنید.

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

چگونه از غلات در آشپزخانه خود نگهداری کنیم

نتیجه

این مقاله نشان می دهد که کلیه غلات باید در مکانهایی دور از نور خورشید ، رطوبت و گرما نگهداری شوند. در غیر این صورت ، آنها در معرض آزار و اذیت قرار می گیرند.

بنابراین ، اگر غلات خود را به صورت عمده خریداری می کنید ، اطمینان حاصل کنید که از روش های ذخیره سازی مناسب برای افزایش طول عمر غلات استفاده می کنید. در نتیجه شما می توانید در بودجه ماهانه خود پس انداز کنید.

توجه داشته باشید که غلات کامل با غلات تصفیه شده متفاوت هستند. دانه های تصفیه شده بیشتر از غلات کامل باقی می مانند. در نهایت ، همیشه از تامین کننده غلات خود بخواهید که در مورد بهترین روشهای ذخیره سازی به شما مشاوره دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *