خیس کردن حبوبات

اهمیت خیس کردن حبوبات

خیس کردن حبوبات

حبوبات یکی از غذاهای سالم است که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل شناخته می شود.آنها سرشار از فیبر ، پروتئین با کیفیت بالا و کربوهیدرات های مفید هستند که می توانند به سلامت قلب و عروق ، مدیریت وزن و کنترل قند خون کمک کنند (با کاهش کلسترول LDL ناسالم).لوبیا منبعی مقرون به صرفه از پروتئین ، فیبر ، نشاسته ، آهن ، ویتامین های گروه B ، پتاسیم ، منیزیم و سایر مواد مغذی ضروری است.بعضی افراد قبل از استفاده از حبوبات ، اقدام به خیس کردن آنها می نمایند.خیساندن حبوبات علاوه بر نرم کردن آنها برای آماده سازی برای پخت و پز و کوتاه شدن زمان پخت ، می تواند آنها را قابل هضم تر کرده و فواید غذایی آنها را افزایش دهد.

بهترین روش برای نگهداری حبوبات قرار دادن آنها در استند حبوبات است و بهترین روش برای کاهش نفخ حبوبات خیساندن آنها قبل از پخت است.

قابلیت هضم را افزایش می دهد

پوشش بیرونی انواع مختلف حبوبات حاوی قندهایی به نام الیگوساکاریدها است.وقتی حبوبات مثل لوبیا خیس نشده باشد ، این قندها نمی توانند در معده شما کاملا هضم شوند.وقتی این قندها وارد روده بزرگ شما می شوند ، باکتری ها آنها را تجزیه می کنند و در نتیجه گاز روده تولید می کنند.خیساندن حبوبات خشک ، غشاهای پوشاننده آنها را از بین می برد و الیگوساکاریدهای آنها را آزاد می کند.پس از خیساندن ، آب را دور بریزید و حبوبات را بشویید تا قندها از بین بروند.

اهمیت خیس کردن حبوبات

آلودگی ها را از بین می برد

خیساندن حبوبات در آب ، ذرات ریز آلودگی ، شن و سایر آلودگی ها را از بین می برد.حبوبات قبل از اینکه برای مصرف کنندگان به بازار عرضه شود ، فرایندهای خرمن کشی و پاکسازی را طی می کنند.با این حال ، آنها شسته نمی شوند ، زیرا رطوبت باعث جوانه زدن آنها می شود.خیس کردن حبوبات ، پوشش آنها را از غبارهای مزرعه که ممکن است حاوی بقایای سموم دفع آفات یا سایر آلاینده ها باشد ، از بین می برد.قبل از خیساندن ، ذرات قابل مشاهده و لوبیاهای جوانه زده را از بین ببرید.بعد از اینکه حبوبات خشک را خیس کردید ، آنها را آبکش کرده و بشویید تا آلودگی ها و قندهای باقیمانده از بین بروند.

اثرات اسید فیتیک را کاهش می دهد

اسید فیتیک که در بسیاری از حبوبات و غلات وجود دارد ممکن است قابلیت زیستی روی و سایر مواد معدنی را کاهش دهد و استفاده از این مواد مغذی برای بدن شما دشوارتر می شود.روی عنصری اساسی است که از متابولیسم سلولی پشتیبانی می کند و باعث عملکرد سالم عصبی ، رشد ، ایمنی و ترمیم زخم می شود که خیساندن حبوبات می تواند اثرات اسید فیتیك بر جذب مواد معدنی را كاهش دهد.

نکات خیساندن

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند برای هر پوند حبوبات خشک ، از 10 فنجان آب برای خیساندن استفاده کنید.با جوشاندن حبوبات به مدت دو تا سه دقیقه ، مدت زمان خیساندن را کاهش دهید.بعد از آن روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید یک شب خیس بخورد.بعد از 12 ساعت از زمان خیس کردن ، حبوبات را آبکش کرده و در مرحله آخر ، آنها را با آب تازه و خنک بشویید.قبل از خیساندن یا پختن حبوبات ، دستورالعمل آماده سازی روی بسته را بررسی کنید.

چگونه مانع نفخ حبوبات شویم

از آنجا که حبوبات پس از خیساندن حداقل تا 2-3 برابر اندازه خشک خود می شوند ، مطمئن شوید که از یک قابلمه به اندازه کافی بزرگ استفاده کنید.

در حالی که حبوبات سفت و سخت مانند لوبیای قرمز ، لوبیا چیتی و لوبیای سفید به خیساندن احتیاج دارند ، حبوبات نرم مانند عدس ، دال عدس و ماش بهتر است فقط قبل زا پختن خوب شسته شوند.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که خیس کردن حبوبات برای مدت زمان متوسطی مانند 12 ساعت ، ارزش غذایی کلی آنها را افزایش می دهد.خیساندن حبوبات برای مدت طولانی تر از این ، ممکن است منجر به کاهش بیشتر مواد مغذی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *